Elektrisch rijden en verzekeringen

Elektrisch rijden

In 2022 was één op de drie nieuwe auto’s geëlektrificeerd. Tegen 2030 rijden in ons ons land naar schatting zowat 2 miljoen elektrische wagens rond. Ze zijn milieuvriendelijk, produceren geen CO2 en stoten minder fijnstof uit.

Geen groter brandgevaar

Ondanks de vaak spectaculaire beelden en krantenkoppen wijst onderzoek (o.a. van het Nederlandse Instituut Fysieke Veiligheid) uit dat de kans op het ontstaan van brand in een geparkeerd elektrisch voertuig in een parkeergarage niet groter is dan die in een voertuig dat rijdt op fossiele brandstoffen. Wel is het zo dat het brandverloop en de brandduur afwijken van een klassiek aangedreven voertuig omdat de brand zorgt voor zeer hoge temperaturen, langer duurt en gepaard kan gaan met steekvlammen.

De elektrische wagen verzekeren

Zoals voor elk motorvoertuig waarmee men zich op de openbare weg begeeft, is de eigenaar van een elektrisch voertuig wettelijk verplicht zijn burgerlijke aansprakelijkheid te verzekeren. Het vermogen van de elektrische motor en de aankoopwaarde zijn de belangrijkste parameters om de premie voor de verzekering te bepalen.

Als je kiest voor een omniumverzekering ben je gerust, ook wat betreft de dekking van risico’s die specifiek zijn voor elektrische wagens. Denk aan laadkabels of extra veiligheidsmaatregelen na een ongeval. Bekijk met je makelaar ook zorgvuldig of de batterijen voldoende meeverzekerd zijn. De procedure om een omniumverzekering af te sluiten voor een elektrische wagen is dezelfde als voor een ‘traditionele’ auto.

Goed om weten: wanneer de batterij van een elektrisch voertuig bij een ongeval beschadigd raakt, zet de takeldienst of de hersteller het voertuig soms in quarantaine om bijkomende schade door mogelijke brand te voorkomen. Hou hiermee rekening als je een verzekering afsluit, want de kosten van deze voorzorgsmaatregel kunnen snel oplopen.

Denk ook aan een performante bijstandverzekering. Want een lekke band, accu- of motorproblemen zijn helaas nooit helemaal uit te sluiten, ook niet met een elektrische wagen.  Specifiek voor wat betreft een lege batterij onderweg:  als de bijstandsverlener geen booster heeft waarmee hij een lege batterij snel kan opladen, sleept hij je naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt of tot bij je thuis.

Elektrisch opladen thuis

Een auto thuis opladen is veel goedkoper dan tanken, zeker als je stroom van zonnepanelen gebruikt. In principe kan je opladen via een gewoon stopcontact en een laadkabel. Maar dat gaat bijzonder traag en is in de praktijk eigenlijk alleen doenbaar voor hybride wagens.

Om sneller en veilig op te laden, installeer je best een apart laadpunt tegen een muur of op een paal op de oprit. Dit kost wel wat geld en er hoort een verplichte keuring bij. Anderzijds: een particulier (eigenaar of huurder) die een slimme laadpaal installeert in zijn woning en gebruik maakt van groene stroom, krijgt in 2023 een belastingvermindering van 30% op het factuurbedrag en 15% in 2024, voor een bedrag van maximaal € 1.500, per oplaadpunt en per belastingplichtige.

Als je bij je thuis een laadpunt installeert, meld je dat best bij je brandverzekeraar. Zo zorg je ervoor dat je altijd voldoende verzekerd bent. Ook als er brand ontstaat bij het opladen van je wagen.

Praktisch:

  • Wordt het laadpunt beschadigd door een brand of overstroming die niet rechtstreeks gelinkt is aan een oplaadbeurt, dan zal uw verzekeringsmaatschappij alle schade vergoeden.
  • Ontstaat de brand tijdens een oplaadbeurt, dan zal uw brandverzekering alle gevolgschade dekken.
  • Ligt een defect van het laadpunt aan de oorzaak, dan vergoedt de verzekeraar wel de gevolgschade, maar niet de schade aan het laadpunt.
  • Ontstaat de brand in de parkeergarage van een flatgebouw, dan dekt de collectieve polis van het gebouw  – men noemt dit ook de blokpolis – de schade.

Elektrisch laden onderweg

Een elektrische wagen opladen gaat het snelst als de batterij tussen 20 % en 80 % capaciteit heeft. Een goede tip is dus om te laden bij elke stop, zo gaat je batterij ook langer mee. Elektrisch opladen kan aan steeds meer (semi-)publieke laadpunten, het is doorgaans wel duurder dan wanneer je thuis oplaadt. Weet ook dat snelladen minder goed is voor de batterij, dus je doet het best alleen als het echt nodig is. Bij snelladen moet je ook altijd de laadkabel van de laadpaal zelf gebruiken. Check zeker of je wagen dit ondersteunt.

Wat als je schade veroorzaakt aan een publieke laadpaal of het laadpunt van iemand anders? Dan komt je BA autoverzekering tussen.

Met dank aan AG Insurance

Deel dit met uw vrienden